Monterros drömköp – Delägarskap till ledningen var nyckeln till framgång

27 August 2015


Monterros drömköp – Delägarskap till ledningen var nyckeln till framgång 

Monteoros

För ett och ett halvt år sedan köpte investmentbolaget Monterro IT-företaget Lundalogik av Bisnode. Detta har visat sig vara deras överlägset bästa investering hittills.

Lundalogik har utvecklats långt över förväntan och nyckeln är, enligt Peter Larsson på Monterro, att ledningen fått delägarskap och ökat mandat att genomföra nya investeringar. På så vis har man skyndat på en redan positiv trend.

Monterro är experter på investeringar i IT-bolag. Bolaget grundades 2012 av tre välrenommerade investerare; Peter Larsson, Lars Sveder och Thomas Bill. Peter och Thomas utmärker sig bland annat som två av huvudpersonerna bakom en av Sveriges största IT-framgångar då Pointsec såldes till Checkpoint för 625 miljoner USD 2007.

Monterro investerar framför allt delägarnas och andra privatpersoners eget kapital. Bolaget har totalt gjort fem större investeringar och Lundalogik är det hittills bästa köpet som någon av grundarna gjort även innan Monterros start.

– Lundalogiks potential var glasklar och planen för utvecklingen var redan på plats då vi klev in. Ledningen fick direkt klartecken på en rad beslut som väntade på att verkställas och vår viktigaste uppgift har varit att snabba på processerna, säger Peter Larsson som ytterst ansvarig för det här uppköpet på Monterro.

Lundalogik utvecklar och säljer så kallade CRM-system (customer relationship management) för en växande nordisk marknad. Tillväxten har varit stadig ända sedan starten 1990 men efter uppköpet i januari har saker och ting tagit rejäl fart:

  • Under året har Lundalogik gått om Microsoft och blivit störst på den svenska CRM-marknaden.
  • Resultatet ökade betydligt jämfört med året innan. 26 miljoner kr jämfört med 20 miljoner kronor 2013.
  • Omsättningen ökade med 25,5 procent till totalt 126 miljoner.
  • Personalstyrkan har stigit från 119 till 160 personer, och 15 nya personer ska anställas innan året är slut.
  • Antalet affärer har ökat med 25 procent och antalet nykundsaffärer med 33 procent.

– Det fanns två huvudsakliga anledningar till att vi valde att köpa Lundalogik – företagskulturen och kunderna. Vi lät genomföra en rad intervjuer med kunderna innan uppköpet och vi kunde snabbt konstatera att det här var något utöver det vanliga, kundlojaliteten var exceptionellt hög. Företaget har också en utpräglad säljkultur och därför var vi övertygade om att de skulle fortsätta dra in nya affärer. Vår uppgift är växla upp det hela även i fortsättningen, avslutar Peter.

 

Detta är de tre viktigaste åtgärderna som genomförts för att förbättra verksamheten enligt Peter Larsson:

  1. Delägarskap till ledningen.
  2. Nyanställningar/ökad personalstyrka.
  3. Nya investeringar i utveckling av Lundalogiks senaste tekniska plattform och produkt LIME Go.

Link to article